Support Om Sleiman Farm CSA in Palestine


We at Om Sleiman Farm have been running a CSA (Community Supported Agriculture) farm in the West Bank in Palestine for the past 5 years. Our work has been an important connection that ties us to our land, and a dreaming space that aspires to showcase our vision of a sustainable and independent future in Palestine.

Om Sleiman Farm was born in 2016 as an effort to re-imagine resistance as a community effort rooted in the intersection of the social, economic, and environmental. We have operated since our inception as a CSA, mobilizing community resources to support farmers on the ground. We sought a popular education model to provide a space for teaching and learning about sustainable practices in farming and building. The farm is based in Bil’in and carries the village’s long tradition of popular resistance, and seeks to continuously embody that tradition in what it does.

 
ولدت مزرعة أم سليمان في مطلع عام 2016 في قرية بلعين في الضفة الغربية كجهد جماعي يعمل على إعادة تخيل العمل الشعبي المقاوم كعمل قادر على التعامل مع التحديات المجتمعية والإقتصادية والبيئية في آن واحد. أنتج هذا العمل مزرعة تعمل بنظام المزرعة المدعومة مجتمعيا استمرت في العمل رغم كل التحديات على مدار الخمس أعوام الماضية. كان عملنا في المزرعة - وما زال - بمثابة تحدي مستمر لخلق مساحة للحلم الجماعي بمستقبل أفضل في بلادنا، والتجرؤ على المحاولة لتحقيقه على الأرض.

تسلحنا منذ بداية عملنا بأدوات فعالة، حيث نعمل كمزرعة مدعومة مجتمعيا على تحريك الموارد المجتمعية والمالية لدعم المزارعين على الأرض. العمل المجتمعي لم يكتمل بدون توفير مساحة للتعلم الشعبي المتكامل مع العمل والقائم على رؤيتنا الهادفة لاستعادة التوازن والاستدامة خاصة في الأعمال الزراعية والبناء. كون قرية بلعين الحاضنة المحلية لعملنا جعل هذا العمل امتداد طبيعي للمقاومة الشعبية وامتداد لثقافة عريقة امتدت عبر الأجيال.


Our farm has operated on 3.7 acres (1.5 ha) land that was dedicated by the community, producing healthy, seasonal, and sustainable food for our members. At our peak, we were able to reach 30 families that supported the farm and its vision.

 
أرض المزرعة هي أرض تمتد على أكثر من 15 دونم خصصها ابن بلعين أبو علاء منصور لهذا العمل، حيث انتجت على مدار تشغيلها محاصيل غذائية صحية وموسمية بشكل مستدام للأعضاء المشتركين في المزرعة والذين وصلوا في تعدادهم في ذروة إنتاج المزرعة إلى 30 عائلة تقوم بدعم المزرعة ورؤيتها.


We want to go further. Being environmentally sustainable served as an important blueprint for our next step: we want to be socially and economically sustainable. We want to be owned by our members and workers. We want to explore community ownership and operation and transform the farm into a place where food becomes a reason for organizing together and acting together.

 
ما زلنا نؤمن في المزرعة أننا في أول الطريق. استدامتنا البيئية رسمت لنا مسودة للعمل على الخطوات التالية: الإستدامة الإجتماعية والإقتصادية. نسعى لتكون المزرعة مملوكة ومشغلة من قبل المزارعين والمشتركين، حيث تصبح المزرعة مساحة مشتركة للعمل ويصبح الغذاء نواة مشتركة للعمل والتنظيم الجماعي المشترك والمستمر.



Our Farm Today

We use today an acre of land to produce the food we share with our members. We are running 3 greenhouses to support food production as well as our native plants nursery, where we collect native seeds and propagate them in order to help re-introduce them back to our landscape. We have our own seed library, beehives and sustainable compost production to regenerate our soil. The farm supports two full time farmers today, as well as a rotating number of interns and volunteers. We continue to run workshops by and for the community about topics such as basic farming skills, sustainable buildings, and homesteading skills (soap making, fermentation, etc.)


مزرعتنا اليوم

تقوم المزرعة اليوم بالإستفادة من مساحة تعادل الفدان - 4 دونم - لإنتاج الغذاء الذي يصل إلى مشتركينا. هذا بالإضافة إلى 3 دفيئات زراعية نعمل فيها على الإنتاج، وعلى تجميع البذور المحلية لإعادة إنتاج نباتاتنا البرية في مشتل مخصص لها لنتمكن من زراعتها مرة أخرى في البرية الفلسطينية. لدينا مكتبة بذور، خلايا نحل، ومساحات مخصصة لإنتاج السماد عن طريق تدوير المخلفات الزراعية بشكل مستدام لإنتاج تربة غنية بالمواد العضوية. يعمل في المزرعة مزارعان بالإضافة لعدد متجدد من المتدربين والمتطوعين. هذا بالإضافة إلى استضافتنا لعدد من الورشات التي يدربها ويستفيد منها المجتمع المحلي، وتدور حول مواضيع متعلقة بإنتاج الغذاء ومهارات الزراعة الأساسية، البناء المستدام، والمهارات الفلاحية الأخرى كالحفاظ على الطعام بالتخليل والتجفيف، صناعة الصابون، الخ.



Our Team

فريقنا


Yara Dowani - co- founder Farm Manager
يارا دواني - مديرة المزرعة ومؤسسة مشاركة



Anas - full time farmer
أنس - مزارع مداوم





Muhab Alami - co-founder
مهاب العلمي - مؤسس مشارك



Mohammed Abujayyab - Founder
محمد أبوجياب - مؤسس 

 

Farming apprenticeships

With the help of local organizations, we experimented with running farming apprenticeships in Palestine and Jordan in 2018/2019 in an effort to create it politically-aware environmental activists and farmers. This effort was supported by Dalia Association in Palestine and Zikra Initiative in Jordan.

 
التدريب الموسمي

قمنا في المزرعة على إنتاج منهاج للتدريب الشعبي وعلى تدريب مزارعين في أول تجربة تقوم بها المزرعة محليا وخارجيا في ال2018، 2019 في كل من فلسطين والأردن، هادفين لتدريب ناشطين بيئيين ومزارعين فاعلين سياسيا. قامت مؤسسات مجتمعية محلية مثل مؤسسة دالية في فلسطين وجمعية مبادرة ذكرى في الأردن.






Natural Building

We were able to work with one of our apprentices to create a series of workshops that explored the idea of natural building in the farm’s context. We found it to be an organic extension to the work we do on a farming level. Over a period of two months, we were able to set up and build a space to hold upcoming workshops and training. Palestinians and international participants from across a wide geographic area were able to take part in these workshops.

 
البناء الطبيعي

على مدار شهرين، قامت المزرعة باستضافة عدد من ورشات البناء الطبيعي لبناء مساحة للعمل والتأمل بمعنى الإستدامة في البناء في إطاره المحلي، حيث تتكامل بشكل طبيعي مع معاني الإستدامة في البعد الزراعي. خلقت هذه الورشات مساحة لاستضافة الورشات المستقبلية للتدريب. تضمن الحضور مشاركات ومشاركين من المناطق الفلسطينية المختلفة، ومشاركات ومشاركين من خارج فلسطين.

 


Where the money would go

 
We are raising money to be able to size up the operations of the farm and establish a viable economic size that would allow it to operate as a community-owned and operated farm.


مخططنا المستقبلي

نقوم بحشد الموارد المالية للانتقال بقدرتنا التشغيلية إلى المستوى القادر على العمل كمزرعة مملوكة ومشغلة مجتمعيا.


Harvest station + storage + kitchen: $10,000



Getting fresh and seasonal harvests to our members is challenging, especially as we try to grow beyond 30 members to stay viable as a farm. Harvesting, storing, processing, packing, and possibly preserving fresh produce is increasingly becoming a bottleneck because we lack proper harvesting and processing stations in addition to a storage space. This will allow us to handle bigger harvests in the future while spreading out the effort without the concern about the freshness of the vegetables, fruits, and herbs and their quality.

A kitchen is essential for our ability to prepare and preserve produce in a culturally relevant way, through drying, fermenting, and a host of other methods. Cooking seasonal produce on the farm will enable us to host small groups and share food on the farm, which will provide visitors a window into our culture while providing the farm with another stream of income.

 
Building on the farm continues to be a challenge to us, given that the Israeli army limits the permits granted to do so. As a natural extension to our message, we use local building methods and expertise, in addition to natural resources to resist this unfair system.

 
1- مساحة لتحضير الحصاد + التخزين + مطبخ: 10,000$

من التحديات التي نواجهها يوميا على مدار الموسم هو الحفاظ على جودة ما تنتجه المزرعة وإيصاله إلى المشتركين بدون فقدان للمواد الغذائية المتضمنة. هذا التحدي يحد من قدرتنا على تجاوز حاجز ال30 عائلة مشتركة للوصول إلى الطاقة الإنتاجية المطلوبة. أصبحت مهام رئيسية كالحصاد، التخزين، التنظيف والفصل، التجهيز، والحفظ تستهلك جهد يحد من قدرتنا على تشغيل المزرعة بشكل فعال لعدم توفر المساحة والأدوات اللازمة للحصاد والتجهيز بالإضافة لمساحة للتخزين. ستمنحنا هذه التجهيزات قدرة على الحصاد والتخزين على مدار أطول بدون قلق على جودة الخضروات، الأعشاب، والفواكه الناضجة.

سيوفر لنا المطبخ القدرة على معالجة الحصاد بالطرق التقليدية الملائمة، سواء بالتجفيف، أو بالتخليل، أو باستخدام طرق أخرى. هذا بالإضافة إلى توفير مساحة لطهي المأكولات الموسمية التي ستجذب عدد من الزوار وتمكن المزرعة من توفير مصدر ثانوي للدخل عن طريق توفير نافذة ثقافية في المزرعة.

لا نود أن نتجاهل الإشارة إلى كون البناء على أرض المزرعة تحد مستمر بسبب التضييقات والقوانين العسكرية للجيش الإسرائيلي المسيطر على القوانين المدنية في المنطقة ج التي تقع فيها المزرعة. بناءنا باستخدام الموارد المحلية والمعرفة المحلية لتجاوز هذه التحديات هو جزء من رسالتنا ورسالة استمرارنا في مقاومة هذا النظام الإحتلالي.


Terracing (expanding growing area): $6,000




We’ve come a long way since we started our CSA with 8 members. We have managed to get to 30 members at our peak production. To handle the growing demand we have, we are hoping to be able to expand the farm growing area into 3 new terraces. These terraces are built using traditional dry stacking techniques, which has preserved top soil from eroding for thousands of years. We are hoping this new space, with the needed compost and watering storage and network will be able to grow trees and vegetables that expand our membership capacity to 15 more members.


2- بناء الحبلات/المساطب الجبلية (لتوسيع مساحة الزراعة): 6,000$

استطعنا قطع شوط طويل منذ بدأنا الإنتاج ل8 عائلات في موسمنا الأول، حيث وصلنا إلى 30 عائلة في وقت الذروة. نحتاج لزيادة المساحة التي نعمل عليها للتمكن من تغطية الطلب المتزايد لتغطي 3 حبلات/مساطب إضافية. يتم بناء هذه المساطب بالطرق الفلسطينية التقليدية للحفاظ على التربة السطحية من الإنجراف، والتي حمت تربتنا على مدار الاف السنين. نأمل أن تسمح المساحة الجديدة مع إضافات التراب والزبل المعفن المطلوبة إلى توسيع قدرتنا التشغيلية لخدمة 15 عائلة إضافية.


Chicken Coop & Beehives: $5,000



We are hoping to use chicken and bees as new members of the farm’s ecosystem, which will allow us to complete some of the natural circles around us in addition to important new income streams for the farm.

We plan to add 10 new beehives to help us pollinate the growing number of fruit trees on the farm, and that will bring our annual honey production to 100kg. We plan to build a coop to bring in 100-200 heritage breed hens in order to recycle organic matter, produce fertility for the farm, and hopefully provide eggs to complement our shares nutritionally.

 
3- بيت للدجاج وخلايا للنحل: 5,000$

نخطط في المزرعة إلى إضافة الدواجن والمزيد من خلايا النحل لاستكمال المنظومة الطبيعية المحيطة بالمزرعة، والتي ستمكن المزرعة من بناء نظام أكثر تكاملا بالإضافة إلى إضافة مصادر دخل إضافية للمزرعة. نخطط إلى إضافة 10 خلايا نحل جديدة لتلقيح العدد المتزايد من الأشجار في المزرعة، ولزيادة إنتاج العسل إلى 100 كيلوجرام سنويا. نخطط لإضافة بيت للدجاج لاستضافة 100-200 دجاجة بلدية لإعادة تدوير المواد العضوية وإنتاج سماد طبيعي في المزرعة، بالإضافة إلى بيض طازج لإضافة مواد بروتينية مهمة للحصص الموسمية.


Electric expenses - solar panels : $5,000
 
Having an independent power source that might be a resource for us and our neighboring farmers is something we have been dreaming of. Expanding the farm, along with all related operations has been a challenge without our own source of power to run the tools and equipment we use.

Moreover, the farm is becoming an energetic center in the area, where we have workers and volunteers, in addition to visitors, on the farm for most of the day. This has brought extra energy needs that we can no longer fulfill.  

We are budgeting to source and install a 1500-2000 KW system with batteries as a starting point, hoping to be able to expand it if needed in the near future.

 
4- كهرباء - ألواح طاقة شمسية: 5,000$
 
نسعى بكل جهدنا في المزرعة لامتلاك استقلالية تمكنا من إنتاج الطاقة اللازمة لنا ولجيراننا. التوسع في عمل المزرعة يمثل تحدي لنا لحاجتنا المستمرة لمصدر طاقة لعمل الأدوات والمعدات التي نستخدمها. هذا بالإضافة إلى أن المزرعة أصبحت تدريجيا مكان يعج بالحيوية في المنطقة، وبالتالي يتواجد في المزرعة عدد من العاملين والمتطوعين على مدار اليوم. هذا جعل متطلبات الطاقة الإضافية لخدمة المزرعة ترتفع.

نخطط بداية لتوفير ميزانية تستطيع توفير 1500-2000 كيلو وات بالإضافة إلى بطاريات تخزينية كبداية لنظام للطاقة الشمسية يمكننا توسيعه في حال اقتضى الأمر.


Finishing Accommodation Room for hosting volunteers: $1,000



We are becoming increasingly dependent on having a space on the farm to host volunteers, especially after COVID hit March 2020 and resulted in the closure of the Hostel in Ramallah that was providing most of the accommodation needs for volunteers.  

We have built a space that protects us from the elements, but it has some way to go to be able to reliably support hosting volunteers. We are looking for ways to insulate the walls using natural materials, and to insulate the root and prevent it from leaking. Basic furniture and heating systems will be our final touches to make the space able to host our volunteers.


5- استكمال غرفة لاستضافة المتطوعين: 1,000$

أصبحت المزرعة بحاجة متزايدة إلى مساحة لاستضافة المتطوعين، خاصة بعد ما أدت ظروف جائحة كوفيد إلى إغلاق نزل هوستيل إن رام الله الذي كان يوفر باستمرار المكان لاستضافة المتطوعين. بنينا غرفة في المزرعة لتوفير هذه المساحة، لكنها بحاجة إلى التحسين لنتمكن من استخدامها كمساحة بشكل فعال. الغرفة بحاجة للعزل من البرد والمطر، وبحاجة إلى إلى أثاث بسيط بالإضافة إلى نظام تدفئة أساسي. هذه الحاجات والتعديلات الأساسية ستمكنا من استخدام الغرفة في المواسم القادمة.


Unpaid salaries: $10,000

Why have we accumulated unpaid salaries?

Year 2020 was a challenging year for everyone including our farm operation in Om Sleiman Farm. We couldn’t let our members down when they needed us the most. When a lockdown was imposed by the government due to increasing numbers of COVID-19, we made a collective decision to buy a vehicle for the farm to transport our shares door-to-door instead of paying a chunk of the seasonal salaries.

In addition, we saw a sister business close its doors because of COVID-19. Hostel in Ramallah hosted our volunteers and supported our operation. We had to build a room for our volunteers and host them on the farm instead.

These challenges coincided with an ambitious plan we had embarked on to expand the number of farm beds we had, along with investing in building the soil for the existing ones after seeing signs of need. This resulted in the farm borrowing against the farmers’ compensation to be able to continue to offer our community healthy food in these exceptional times. We hope to pay back our debts and get back to a more sustainable balance sheet.

 
6- رواتب متراكمة

ما هو سبب تراكم رواتب الموسم السابق؟

جلبت سنة 2020 تحديات لم تكن مزرعة أم سليمان بمعزل عنها. كنا في وقت حرج لمشتركينا أصرينا فيه على توفير الغذاء وعدم خذلانهم في وقت هم في أمس الحاجة إلى المزرعة فيه. سبب الإغلاق في المناطق الفلسطينية بسبب إرتفاع عدد المصابين بكوفيد-19 إلى قرارنا بشكل جماعي لتوفير سيارة للمزرعة لتوصيل المحصول للمشتركين إلى بيوتهم، وكان هذا على حساب دفع جزء من الرواتب الموسمية.

هذا بالإضافة إلى إغلاق نزل هوستيل إن رام الله أبوابه، مما أدى إلى انقطاع الخدمة التي وفرها النزل في توفير المتطوعين لدعم عمل المزرعة، مما اضطرنا إلى بناء غرفة لاستضافة المتطوعين على أرض المزرعة.

صادفت هذه التحديات والتكاليف الإضافية تكاليف تشغيلية تكبدتها المزرعة بسبب خطتها الطموحة في التوسع وزيادة المساحة الزراعية، بالإضافة إلى الإستثمار في مدخلات لتحسين جودة التربة في الأماكن المزروعة بسبب ظهور بعض الدلائل على حاجتها لهذه المدخلات. هذا أدى إلى اقتراض المزرعة من المزارعين العاملين لتجاوز هذا الوقت الإستثنائي بدل الإنقطاع عن توفير الغذاء في وقت حرج. نأمل أن نستطيع سداد هذه الديون بأسرع وقت ممكن والرجوع إلى ميزانية أكثر توازنا واستدامة.


Shredder for compost making: $2,000

We use both compost and mulch very extensively on the farm. We have resorted to buying material to incorporate as either. A shredder will allow us to turn carbonaceous material produced on the farm, such as tree cuttings, into material that will eventually build our soil. Meanwhile, this capital investment will allow us to save on the running costs going forward.
 

7- فرامة  : 2,000$

نستخدم كل من الزبل المتحلل المخلوط بالقش والغطاء الجاف للتربة بشكل واسع في المزرعة. اضطررنا في الماضي إلى شراء مواد للتمكن من استخدامها ضمن هذه الإستخدامات. المطحنة ستمكنا من تحويل الأغصان والمواد القاسية الناتجة عن نمو النباتات إلى مواد يمكننا استخدامها في المزرعة لتكوين تربة أفضل. هذه الاستثمار سيمكننا من تقليل التكاليف المتضمنة على المدى القريب.
  • Anonymous 
    • $50 
    • 17 mos
  • Fleur Groot 
    • $50 
    • 17 mos
  • Alicia Troiano 
    • $20 
    • 17 mos
  • Andres Novoa 
    • $20 
    • 17 mos
  • Antoine Delaunay 
    • $100 
    • 17 mos
See all

Fundraising team (4)

Mohammed AbuJayyab 
Organizer
Cedar City, UT
Ashleigh Zimmerman 
Team member
Mahab Alami 
Team member
Yara Dowani 
Team member