Main fundraiser photo

Support a Palestinian cooperative farm in Greece

Donation protected
Document on Hakoura's vision: https://bit.ly/38gUc1O
ورقة عن رؤية الحاكورة: https://bit.ly/3xP0Tms
 
English
 
After a successful test run in rural Athena, Qays and Ahmad saw the potential of building a cooperative community of Palestinian refugees working together towards self-sufficiency by cultivating organic seasonal produce. They are now starting Hakoura, a cooperative farm, to achieve this dream.
 
There are more than 8000 Palestinian refugees in Greece, many living under harsh conditions because of a lack of opportunities, labor exploitation, and no support. Ahmad and Qays saw that by starting a cooperative, it’s a way of taking matters into their own hands and paving an alternative path in mitigating economic, social, and cultural threats, as well as the security risks facing refugees and other marginalized groups.
 
Farming is not only about providing jobs, it’s also about nurturing an innate Palestinian need to connect with the land. The farm will be growing organic produce with Palestinian seeds and creating a seed bank for preservation. Seed saving practices sustain culture, tradition, biodiversity, and help support other cooperatives.
 
Your contributions, no matter how small, make a big difference. Support Qays and Ahmad's cooperative, Hakoura, to make it a successful model that improves the economic and social situation of refugees in Greece.
 
العربية
 
بعد تجربتهم الزراعية الناجحة العام الماضي في ريف مدينة أثينا، أدرك قيس وأحمد أهمية وإمكانات عملهم الزراعي وأهمية تطوير التجربة، فعملا على تأسيس تعاونية مع مجتمع اللاجئين الفلسطينيين المقيمين والعالقين في اليونان للإسهام في تحقيق اكتفائهم الذاتي معتمدين على أساليب الزراعة البيئية.
 
في اليونان يعيش حالياً أكثر من 8000 لاجئ فلسطيني انقطعت بهم السبُل هناك بعد قدومهم من سوريا لبنان وفلسطين، ويعانون من ظروف قاسية ، بسبب الافتقار إلى فرص العمل الكريم، عدم إمكانية عودتهم لوطنهم فلسطين أو الانتقال لبلدان قد تحسّن ظروف معيشتهم بسبب قيود السفر على اللاجئين، مما يتركهم وعائلاتهم عرضة للاستغلال في سوق العمل.
 
رأى أحمد وقيس من خلال بدء وتوسيع التعاونية فرصة حقيقية لطريق بديل ومُجدي للتخفيف من التهديدات الاقتصادية والاجتماعية والثقافية ، فضلاً عن المخاطر الأمنية التي تواجه اللاجئين وغيرهم من الفئات المهمشة، عدا عن إمكانية المساهمة في دعم تعاونيات مشابهة والإسهام في الحفاظ على البذور العضوية الفلسطينية.
 
حيث لا تقتصر الزراعة على توفير العيش الكريم للعاملين فيها فحسب، بل هي تعبير متجدّد عن تعلق الفلسطيني الدائم بالأرض وقدرته على استخراج خيراتها، وتمسّكه بالعيش الكريم بعيدا عن الاعتماد على المساعدات وتركه عرضة للاستغلال في سوق العمل.
مزرعة حاكورة تعتمد في عمليات الزراعة نهج الزراعة البيئة باستخدام موارد محلية من المزرعة ذاتها و بذوراً عضوية فلسطينية، وتسعى لإنشاء بنك بذور لإنتاج وحفظ البذور الفلسطينية العضوية. هذه الممارسات التعاونية والبيئية هي تكريس لثقافة التضامن، وحفظ التنوع البيولوجي والبيئي وحجر أساس للتعاون مع تعاونيات أخرى ودعمها مستقبلاً .
 
مساهماتكم مهما كانت بسيطة تصنع فرقاً كبيراً، ادعموا مشروع ( حاكورة) تعاونية أحمد وقيس، لتكونا سبباُ في انجاح نموذج يحسّن الوضع الاقتصادي والاجتماعي للاجئين في اليونان.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Fundraising team (4)

Montreal Palestine Festival
Organizer
Raised $1,527 from 19 donations
Montreal, QC
Saba Abbas
Team member
Raised $1,000 from 1 donation
Ouss Mousa
Team member
Raised $619 from 7 donations
Esraa Smadi
Team member

Your easy, powerful, and trusted home for help

  • Easy

    Donate quickly and easily.

  • Powerful

    Send help right to the people and causes you care about.

  • Trusted

    Your donation is protected by the  GoFundMe Giving Guarantee.