Vårdpersonal Support Sudan دعم الكادر الطبي

يوجد معلومات عن الحملة باللغة السودية والعربية

Stöd Sudans Vårdpersonal

Tillsammans vill vi stödja Sudans vårdpersonal. De som jobbar utan betalning och gör allt för att vårda Sudans befolkning men saknar det mest grundläggande för att minska smittspridningen vid behandling såsom ansiktsmasker, engångshandskar, desinfektionsmedel, etc.

Lokalt i Sudan samarbetar vi med "Sudanese Doctors Initiative” (SDI) för att köpa och distribuera dessa nödvändigheter direkt till vårdpersonalen i olika städer och sjukhus i Sudan. Enligt SDI så har det kostat i maj ca 10 USD (ca 100 kr) för en Personal Protection Equipment (PPE) per vårdpersonal de delat till i Sudan. En PPE inkluderar 1 st FFP2 ansiktsmask, 1 st skyddskläder sydda lokalt i Sudan, 1 st ansiktsvisir (Face shield), 1 st paket med engångshandskar, 1 st desinfektionsmedel producerat lokalt i Sudan och 1 st extra kirurgisk ansiktsmask. 

Vi kommer gemensamt i en kommitté bestående av ett flertal Sudan relaterade föreningar i Sverige och tillsammans med SDI studera och bestämma till vilken stad/sjukhus vi ska leverera skyddsmaterialen. Målet är att vi ska täcka många områden i Sudan 

Ert bidrag och ert engagemang är det som gör detta möjligt. Donera här på GoFundMe och betala säkert med kort genom att klicka på knappen "Donate Now". 

Du kan också donera via Swish eller kontant till organisatörerna). Viktigt! Vid Swish betalning märk överföringen med Meddelande: "Vårdpersonal"


معاً لدعم الكادر الطبي في السودان

معا نريد ان نساهم في دعم الكادر الطبي في السودان، معا نريد ان نساهم في دعم الاشخاص الذين يعملون بجهد كبير ومعظمهم يعمل حتى بلا مقابل مالي كي:
- يسعفوا
- ويعالجوا
- ويعتنوا بالشعب السوداني وكل الناس المقيمين في السودان .
معا لندعم الذين يعملون وهم لا يملكون اهم المستلزمات و الاحتياجات اللازمه لحماية انفسهم مثل القناعات والقفازات واللبس الواقي والمواد المطهرة.

نحن ندعم الكادر الطبي في السودان بتعاون مع "مبادرة اطباء السودان" في السودان الذين يقومون بشراء و تصنيع ثم توزيع هذه المستلزمات للكادر الطبي. تكلفة حقيبة معدات الحماية الواحدة تكفي لمدة يوم عمل كامل للكادر الطبي تكلف ما يعادل ١٠ دولار وتحتوي على :
- لبسة وقاية كاملة.
- كمامتين.
- غطاء وجه.
- قفازات طبية ومعقم.

نحن نقوم باختيار المناطق/المستشفيات في السودان التي سوف تتلقى دعمكم للحقائب الطبية ، وذلك من خلال اللجنة التي تضم ممثلين للجمعيات والجاليات في السويد المنظمة لهذه الحملة بتوافق مع مبادرة اطباء السودان. وهدفنا الاساسي هو ان نساعد في حماية الكادر الطبي في مناطق عديدة ومختلفه في كل انحاء السودان.
وسوف نوافيكم ان شاءالله بتقارير وصور/فيديوهات لكي تكونوا دائما حاضرين معنا ومع الكادر الطبي الذين دعمتموهم.

مساهمتك، دعائك ودعمك هو ما يجعل كل هذا ممكناً.

تبرع هنا عن طريق صفحة التبرعات الاولى عالميا "قو فند مي" والدفع الامن عن طريق الكرت البنكي (ڤيزا، ماستر كارد و اميريكان إكسبريس) من اي دولة في العالم:
 اضغط الذر المكتوب فيه :
Donate Now

للذين يقيمون في السويد يمكنكم ايضا ان تتبرعوا عن طريق سويش. يوجد ارقام سويش في اسفل الصفحة عند اسماء الجمعيات المشاركة. 
مهم جداً، في حالة التبرع عن طريق سويش ان تكتب في رسالة السويش شي يدل ان التحويل غايته هذه الحملة لكي يعرف السكرتير المالي للجمعية ذلك. لذلك مهم جداً ان تكتب في رسالة السويش:
Vårdpersonal

Se videos nedan om SDI:
للتعرف على المزيد عن مبادرة اطباء السودان يمكنكم مشاهدة الفيديوهات







---
Svenska
Bakgrund: 

I ett land som har under flera decennier lidigt av diktatur, inbördeskrig och korruption som förstört landets olika infrastruktur inklusive hälsovården. Sudan har idag en av världens lägsta BNP, en av världens lägsta medelinkomstlön och en inflation som ständigt plågat människornas liv.

I år slog Covid19 världen och liksom många andra länder så har Sudan drabbats hårt. Sudan befaras att drabbas hårdare än de flesta vilket vi redan ser bevis på då både ekonomi, sjuk- och hälsovård är i mycket dåligt skick.

Majoriteten av vårdpersonalen jobbar just nu som volontärer utan ekonomisk ersättning och alla kämpar för att rädda så många människor som möjligt. Samtidigt saknar de all sorts nödvändig utrustning och hjälpmedel för att skydda sig själva. Därför har många av vårdpersonalen blivit smittade och satt sig själva i karantän.

Det finns många volontärer (vårdpersonal) men inga medel för att skydda dem. De är rädda men deras humana själ vill kämpa vidare. Genom den här insamlingen vill vi Sudanrelaterade föreningar i Sverige hjälpa Sudan så att vårdpersonalen kan få tillgång till det mest nödvändiga för att skydda sig själva, hålla sig friska och fortsätta rädda människoliv.

Stort Tack för ditt bidrag som betyder så mycket!


Med vänlig hälsning,

Svensk Sudanska Föreningen (Swish: 1233794732, Meddelande: Vårdpersonal )
Nubiska Föreningen i Sverige (Swish: 0733223326, Meddelande: Vårdpersonal )
Sudanska Föreningen i Malmö
Sudanesiska Föreningen i Uppsala
Sudanesiska Föreningen i Göteborg (Swish: 1235245642, Meddelande: Vårdpersonal)
Sudanese Association in Stockholm
Sudanesiska Föreningen i Järva
Sawa Sweden, Västerås (Swish: 1232153526, Meddelande: Vårdpersonal)
Kassala förening i Sverige,
Nätverket för Fred i Afrikas Horn 
Darfur Föreningen i Sverige ...



Arabic

تنويه:

نظام الرعاية الصحية العامة في السودان تعرض لشبه انهيار منذ عدة سنوات ، حيث كانت البلاد في السابق في حروب أهلية وتقودها دكتاتورية لمدة 30 عامًا.
و منذ أقل من عام عندما قام الشعب بثورة شعبيه وازال الديكتاتورية ، كان الشعب يتطلع إلى التنمية والديمقراطية. ولقد كانت السويد من أوائل الدول التي دعمت الحكومة الانتقالية بالموارد المالية والتكنولوجيا والمعرفة.

لكن في هذا العام ضرب وباء الكورونا العالم ومثل جميع البلدان تأثر السودان أيضا. لكن الخبراء في جميع أنحاء العالم يقولون إن شعب السودان سيعاني أكثر من معظم الشعوب، ويمكننا أن نرى ذلك بالفعل ، حيث أن البلاد كانت تعاني منذ فترة طويلة من انهيار الاقتصاد والرعاية الصحية على حد سواء.

يعمل غالبية العاملين في مجال الرعاية الصحية حاليًا دون تعويض مالي ، ويكافح الجميع لإنقاذ الناس. ولكن في الوقت نفسه ، يفتقرون إلى جميع أنواع المعدات والأدوات اللازمة لحماية أنفسهم. ونتيجة لذلك ، أصيب العديد من موظفي الرعاية الصحية بالعدوى وقاموا بحجر أنفسهم. وهنالك العديد من المتطوعين (اطباء، ممرضين، الخ) ولكن لا توجد لديهم وسيلة جيدة لحماية انفسهم. إنهم خائفون ولكن أرواحهم البشرية واخلاقهم المهنيه تريد فقط القتال ضد هذا الوباء وانقاذ الشعب.

ومن خلال هذه الحملة لجمع التبرعات، نحن الجمعيات ذات الصلة بالسودان في السويد ،نريد مساعدة السودان حتى يتمكن موظفو الرعاية الصحية من الحصول على أكثر الوسائل الضرورية مثل قناع الوجه والقفازات والمطهرات ، حتى يتمكنوا من الاستمرار في إنقاذ الناس والمحافظه علي ارواحهم .

نشكركم كثير على مساهمتكم ودعمكم وعظم الله اجركم


الجمعية السويدية السودانية 
الجالية النوبية في السويد
الجالية السودانية مالمو
الجالية السودانية ابسالا
الرابطة السودانية في ستوكهولم
الجالية السودانية / غتنبورغ
الجمعية السودانية في يارفا
رابطة ابناء كسلا في السويد
شبكة السلام في القرن الافريقي 
رابطة دارفور في السويد 
الجمعية السودانية في يافلى
الجالية السودانية في اوريبرو
جمعية الفور



...

Mer om "Sudan Doctors Initiative" (mål och brev):
مزيد عن "مبادرة اطباء السودان" في السودان: اهداف  و خطاب

48326606_1593462497799716_r.jpeg


48326606_1590873292191386_r.jpeg

Donations

 See top
  • Tafida Mahgoub Shora - Swish SSA 
    • kr100 (Offline)
    • 2 mos
  • Salwa Abdalla - Bg SSF 
    • kr100 (Offline)
    • 4 mos
  • Saosan Hussien 
    • kr200 
    • 5 mos
  • Sawa Sweden Västerås Förening - Via Bank till SSF 
    • kr1,800 (Offline)
    • 6 mos
  • Sultan Alanazi - Swish SSF 
    • kr500 (Offline)
    • 6 mos
See all

Fundraising team: Sudan Network in Sweden (11)

Svensk Sudanska Föreningen 
Organizer
Raised kr3,405 from 11 donations
Västerhaninge, AB, Sweden
Sudanesiska Föreningen I Uppsala 
Team member
Raised kr3,550 from 8 donations
Nubian Association In Sweden 
Team member
Raised kr2,475 from 4 donations
Sudanese Association Stockholm 
Team member
Raised kr600 from 2 donations
Darfur Association In Sweden  
Team member
Raised kr200 from 2 donations
See all
  • #1 fundraising platform

    More people start fundraisers on GoFundMe than on any other platform. Learn more

  • GoFundMe Guarantee

    In the rare case something isn’t right, we will work with you to determine if misuse occurred. Learn more

  • Expert advice, 24/7

    Contact us with your questions and we’ll answer, day or night. Learn more