- T
- V
Elk jaar legt het bestuur van WSR Argo de Ringvaart Regatta af: een roeimarathon van 100 kilometer in een 2+. Dit jaar zullen bestuursleden Rogier, Ruerd en Jikke deze tocht roeien voor het goede doel METAkids; de stichting die onderzoek financiert naar metabole ziekten.
Metabole ziekten (stofwisselingsziekten) zijn zeldzaam, complex en ontstaan doordat het lichaam bepaalde stoffen niet goed verwerkt. Dit kan ernstige schade veroorzaken. In Nederland zijn ze de belangrijkste doodsoorzaak onder kinderen. Wetenschappelijk onderzoek is hard nodig om dat te veranderen. Onze bestuursgenoot Iris weet dit als geen ander. Zij heeft PKU, een metabole ziekte waarbij haar lichaam een bepaald aminozuur niet kan afbreken. Voor haar betekent dat het dagelijks slikken van veel pillen, het aanvullen van normale voeding met dieetvoeding en regelmatige medische controles. Dankzij wetenschappelijk onderzoek kan ze gelukkig grotendeels normaal leven. Maar dat geldt niet voor iedereen. Veel kinderen hebben minder geluk en worden geconfronteerd met ernstige beperkingen en een korte levensverwachting.
Juist daarom roeien wij voor METAkids. Niet omdat PKU Iris beperkt, maar omdat zij weet hoeveel verschil onderzoek kan maken. Omdat er nog steeds kinderen zijn voor wie een diagnose betekent dat ze nauwelijks toekomstperspectief hebben.
Help jij mee? Dat kan! Elke donatie, groot of klein, helpt om onderzoek naar metabole ziekten vooruit te brengen. Steun onze roeitocht en steun METAkids.
Dankjewel namens bestuur Derksen!
Rogier, Ruerd en Jikke (2+)
Iris, Luuk, Maarten, Kees, Yara en Morris



